7- Sente Kontrolü: Sıkıştırma zamanının sonunda, piston üst ölü
noktaya çıktığında, hem emme supabının hem de egzoz supabının kapalı olduğu
duruma sente denir. Motoru senteye getirmek, birinci pistonun üst ölü
noktadayken, emme ve egzoz supaplarının kapalı olduğu konumu bulmak demektir.
Piston bir çevrimde iki kez üst ölü noktaya çıkar, birisi sıkıştırma sonunda,
diğeri egzoz zamanının sonunda. Sente durumu sıkıştırma zamanının sonundaki
durumdur ve tüm supaplar kapalıdır.
Sente ayarında ilk önce krank dişlisi katalog verisinde belirtildiği
işarete getirilir. Bu işarete geldiğinde 1. piston üst ölü noktadadır. Daha sonra
kam mili yine katalogdaki işarete getirilir. Bu işarete geldiğinde de 1. Emme ve
eksoz supapı kapalıdır. Triger kayışı gergileri ile birlikte takılır.
Eksantrik zincirinde de durum farklı değildir. Kolaylık olsun diye
zincir üzerinde de işaretler vardır. Yine krank dişlisi ve eksantrik mili
işaretli yere getirilir. Zincirde eksantrik ve krank dişlilerinden geçirilir ve
gergiler bağlanır. Eğer zincir üzerindeki işaretler, krank ve kam milindeki
işaretlere denk geliyor ise doğru sente ayarı yapılmıştır.
Sentesi bozuk araç teklemeli çalışır veya çalışmaz. Ayrıca yanlış sente
ayarı supapların yamulmasına, piston kolunun eğilmesine hatta krankın zarar
görmesine sebep olacaktır.
Sente kontrolü iki şekilde yapılır. Triger veya zincir kapağı sökülür
gözle sente veya osilaskop yardımıyla yapılır. Aracın kam ve krank pozisyon
sensörlerine bağlanan osilaskoptan alınan veri teknik katalog ile
karşılaştırılır ve motorun senstesinde olup olmadığı söylenebilir.
Özellikle zincir sistemine sahip motorlarda osilaskop verisini okumak ve
yorum yapmak çok fazla zaman kazandıracaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder