Bu Blogda Ara

2 Nisan 2020 Perşembe

MOTOR MEKANİK ARIZALARI VE ÇÖZÜMLERİ - 8


7- Sente Kontrolü: Sıkıştırma zamanının sonunda, piston üst ölü noktaya çıktığında, hem emme supabının hem de egzoz supabının kapalı olduğu duruma sente denir. Motoru senteye getirmek, birinci pistonun üst ölü noktadayken, emme ve egzoz supaplarının kapalı olduğu konumu bulmak demektir. Piston bir çevrimde iki kez üst ölü noktaya çıkar, birisi sıkıştırma sonunda, diğeri egzoz zamanının sonunda. Sente durumu sıkıştırma zamanının sonundaki durumdur ve tüm supaplar kapalıdır.






Sente ayarında ilk önce krank dişlisi katalog verisinde belirtildiği işarete getirilir. Bu işarete geldiğinde 1. piston üst ölü noktadadır. Daha sonra kam mili yine katalogdaki işarete getirilir. Bu işarete geldiğinde de 1. Emme ve eksoz supapı kapalıdır. Triger kayışı gergileri ile birlikte takılır.

Eksantrik zincirinde de durum farklı değildir. Kolaylık olsun diye zincir üzerinde de işaretler vardır. Yine krank dişlisi ve eksantrik mili işaretli yere getirilir. Zincirde eksantrik ve krank dişlilerinden geçirilir ve gergiler bağlanır. Eğer zincir üzerindeki işaretler, krank ve kam milindeki işaretlere denk geliyor ise doğru sente ayarı yapılmıştır.

Sentesi bozuk araç teklemeli çalışır veya çalışmaz. Ayrıca yanlış sente ayarı supapların yamulmasına, piston kolunun eğilmesine hatta krankın zarar görmesine sebep olacaktır.

Sente kontrolü iki şekilde yapılır. Triger veya zincir kapağı sökülür gözle sente veya osilaskop yardımıyla yapılır. Aracın kam ve krank pozisyon sensörlerine bağlanan osilaskoptan alınan veri teknik katalog ile karşılaştırılır ve motorun senstesinde olup olmadığı söylenebilir.


Özellikle zincir sistemine sahip motorlarda osilaskop verisini okumak ve yorum yapmak çok fazla zaman kazandıracaktır. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder