Motor söküldükten sonra yapılacak kontroller
Bu bölümde motor söküldükten sonra yapılan ölçümleri ve çıkan sonuca
göre yapılacak işlemleri inceleyeceğiz.
Aracın silindir kapağı söküldüğünde kam mili, supaplar ve supap yuvaları
gözle kontrol edilir. Kırık veya hasarlı malzemeler mecburi değişmesi gereken
malzemelerdir.
Silindir kapağının yüzeyi hassas düz bir cetvel vasıtası ile ve kalınlık
mastarı kullanılarak ölçülür. Hatta manifoldların motora bağlandığı yüzeylerde atıklık
bakımından kontrol edilir.
Silindir kapağındaki herhangi bir çatlaklıktan şüpheleniliyor ise hem
basınç testi hem de özel sıvılar ile yapılan testler mevcuttur. Silindir
kapağı, motor soğutma suyu giren kanalından basınçlı hava verilir ve bir su
havuzuna daldırılır. Diğer soğutma suyu çıkış delikleri kapatılır. Su havuzunun
sıcaklık derecesi arttırılır ve silindir kapağının genleşmesi sağlanır. Eğer
kapakta herhangi bir çatlak söz konusu ise çatlak olan bölgeden hava
kabarcıkları çıkacaktır.
Özel sıvılar ile yapılan testlerde vardır ve bunlarda bize silindir
kapağında ki çatlakların bulunması konusunda yardımcı olur. Ancak basınç testi
kadar profesyonel değildir.
Silindir kapağında çatlaklık söz konusu ise değiştirilir. Onarım
yöntemleri mevcuttur fakat yaptığınız işlem sonunda kafanızda soru işaretleri
kalsın istemiyorsanız en iyi yöntem değiştirmektir.
Silindir kapağında atıklık oranı %5 ten fazla ise ve uygun silindir
kapağı mevcut ise yüzey taşlama işlemi yapılabilir veya orana göre
değiştirilir.
Supaplar çıkarıldıktan sonra supap çalışma yüzeyleri ve silindir kapak
üzerindeki supap kılavuzları ölçülür. Supap oturma yüzey açıları kontrol
edilir. Supapların boyu kalınlıkları, supap sap çapı katalog değerinde değil
ise değiştirilir. Supap çalışma yüzeylerinin silindir kapağında olan kısmında problem
varsa gerekiyorsa silindir kapağı değiştirilir.
Supap yaylarında herhangi bir kırıklık veya serbest yüksekliğinde
farklılık söz konusu ise supap yayları değiştirilir.
Kam mili üzerindeki kam çeneleri mikrometre kullanılarak yükseklikleri
ölçülür. Ayrıca kam milinde eğiklik veya çatlaklık durumlarında da kam mili
değiştirilir.
Daha sonra kam mili yatakları temizlenir kam mili tork değerinde
sıkılır. Bir komparatör yardımı ile eksantrik milinin eksenel boşluğu ölçülür.
Çıkan sonuçlar katalog değeri ile karşılaştırılır. Eğer değerler fazla ise kam
ve silindir kapağı değiştirilir.
Taşlama ile kurtarılamayacak durumlarda krank mili değiştirilir. Eğer uygun yatak var ise ve taşlama sınırıda müsait ise onarım işlemi yapılır.
Özellikle krank miline çatlaklık testi yapılması unutulmamalıdır.
Biyel kolunda herhangi bir yamukluk veya kırıklık \ çatlaklık var mı
kontrol edilir. Varsa değiştirilir.
Pistonda bir şekil değişikliği söz konusu ise veya dış çapı standardın
altında ise değiştirilir. Piston değiştirilirse segmanlar ve piston pimi de
değişir. Piston piminin çapı ölçülür ve piston içerisindeki yüzeysel çalışma
durumu kontrol edilir. Eğer çap düşük ve yüzeysel durumu da kötü ise
değiştirilir.
Motor bloğunda kol çıkarma veya çatlak söz konusu ise motor bloğu
değiştirilir. Onarım yöntemleri mevcut olmasına karşın tavsiye edilmez.
Motor bloğunun üst yüzeyindeki düzgünlük çelik cetvel ve mastar
yardımıyla ölçülür. Silindirlerde derin çizikler varsa motor bloğu değişir.
Silindir delikleri bir komparatör yardımı ile dikey ve yatay olarak üst, orta
ve alt taraftan ölçülür. Bu şekilde koniklik veya ovallik incelenir. Katalog
değerini aşan durumlarda ve gömlek çakma durumu söz konusu değil ise motor
bloğu değiştirilir.
Motor mekanik kontrolleri çok hassas bir şekilde yapılmalıdır. Araç
hararet yapmış ise veya yağlama kesme durumu söz konusu ise ayrıca piston
tepelerinde enjektörlerin fazla yakıt vermesinden kaynaklı bir durum sonucunda
motor revizyonu yapılıyor ise muhakkak ki sistemsel arızalarında çözülmesi
şarttır. Yoksa yeni revizyon yapılan motor bu sistemlerin kontrol
edilememesinden dolayı aynı arızayı yapacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder