KANİSTER
VALFİ : Benzinli motorların yakıt deposunda bulunan sıvı
benzinin üzerinde her zaman bir miktar benzin (yakıt) buharı bulunmaktadır. Bu
yakıt buharının depodan çekilip, geçici olarak depolanmasını ve emme
manifolduna (gaz kelebeği boğazına) gönderilmesini sağlayan sisteme Benzin
Buharı Emisyon Kontrol Sistemi denir. Benzin buharını depolayan kutuya karbon
kanister kutusu denir. Kanister kutusunda depolanan benzin buharının tahliye
edilerek emme manifolduna gönderilmesini sağlayan selenoid valfe, "benzin
buharı tahliye valfi" veya "karbon kanister selenoid valfi"
denir.
PCV
VALFİ : PCV karter havalandırma valfinin görevi, supap
kapağındaki bu yağ buharı ve gaz kaçaklarını (blow by emisyonları), açılıp
kapanarak, gaz kelebeği boğazına göndermektir. Böylece emilen havaya karışan bu
gazlar, yanma odasında yakılırlar. PCV valfi, supap kapağından emme
manifolduna gönderilen gazları kontrol eder.
VGT
KONTROL SOLENOİD VALFİ : Değişken geometreli turboşarj (VGT),
yanma etkinliğini iyileştirmek için yanma odasına ilave hava göndermek için
kullanılır. ECM, VGT solenoid valfinin görevini motor yüküne göre kontrol eder.
ELEKTRONİK
VGT VALFİ : Turbo içerisindeki kanatçıkları e-vgt
aktüvatörü yine motor kontrol ünitesinden aldığı bilgiye göre hareket ettirir
ve düşük devirlerde de turbonun verimli çalışmasını sağlar.
CVVT
YAĞ KONTROL VALFİ : sürekli değişken valf ayar sistemi CVVT,
motor devri ve yükü motor kontrol ünitesi tarafından hesaplanan sinyali egzoz
ve emme valfinin açılıp kapanmasını öne alır veya geciktirir. Bu şekilde daha
iyi yakıt ekonomisi ve NOx zararlı gazları azaltılmasını sağlar. Bu sistemdeki
cvvt kontrol valflerini kullanarak yağ basıncını hidrolik etkisini kullanarak
bu işlem gerçekleşir.
Motor kontrol ünitesine
bağlı sensörlerimizi ve aktüvatörlerimi inceledik. Ancak motor kontrol
ünitesine bağlı artık yeni araçlarımızda birde sigorta kutularımız bulunmaktadır.
Bunlarda motor kontrol ünitesinden aldığı bilgilere göre röleleri
çalıştırırlar.
Sigorta kutusunun içerisinde
röleler ve sigortalarımız mevcuttur. Sigortalar tesisatta herhangi bir kısa
devre oluştuğunda atar ve sistemi korur. Rölelerimiz ise motor kontrol ünitesi
voltajı ile çalıştırılamayacak malzemelerin çalışması için yine motor kontrol
ünitesinden aldığı sinyal ile rölelerimizi çalıştırarak akü voltajının ulşacağı
malzemeye bir anahtar vazifesi görerek hareketini sağlar. Mesela soğutma fanı
12 volt ile çalışır. Motor kontrol ünitesi sigorta kutusuna bilgi verir ve röle
devreye girerek fanın çalışmasını sağlar.
Yeni sistemlerde arıza
tespit cihazları ile kontrol amaçlı motor üzerindeki aktüvatörleri sigorta
kutusu vasıtası ile çalışma testleri yapılabilmektedir. Bu şekilde arıza
tespiti daha kolay olmaktadır.
Artık araçlarda motor
kontrol ünitesi haricinde de beyin bulunur. Bunlar, ABS/ESP beyni, elektrikli
direksiyon kontrol ünitesi, airbag beyni, akıllı anahtar beyni, klima kontrol
ünitesi, şerit takip sistemi beyni, şanzıman beyni vb gibi. Bu beyinler
arasındaki iletişimi CAN hattı sağlar.
Aslında işi özetleyecek
olursak , motor çalışma karakteristiği yalnızca kendi üzerindeki sensörlere
bağlı değil diğer sistemlerden aldığı bilgilere göre değişir. Bir örnek
verirsek aracın esp sistemi devreye girdiğinde ihtiyacı olduğunda esp beyninden
motor kontrol ünitesine sinyal gelir ve motor devrini sınırlandırır veya
düşürür. Bu şekil can hattı kullanılarak veri alış verişi yapılarak beyinle
birbiri ile devamlı haberleşir. Bir örnek daha verecek olursak , akıllı cruise
kontrol sistemi devreye girdiğinde hem motor beyni , hem araç otomatik vitese
şanzıman beyni hem esp ve abs beyni devrededir. Yokuşa veya yüke göre şanzıman
vites atar, önündeki araç yavaşlayınca motor kompresyona biner veya abs sistemi
de frene basar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder