Bu Blogda Ara

11 Nisan 2020 Cumartesi

OBD ARIZA KODLARI VE KONTROL YÖNTEMİ


Motor kontrol ünitesine sahip bir araçta arıza lambası vardır. Herhangi bir sensörsel veya aktüvatörsel arıza ve ya istenilen sınır değerlerinde çalışmayan bir sistem olduğunda gösterge panelindeki arıza lambası yanar.






Bu arıza lambası yandığında genellikle direksiyon kolonunun alt tarafındaki bir bölgede bulunan OBD portuna aracımıza uygun olan arıza tespit cihazı bağlanarak hangi arıza kodu verdiği motor sistemi taratılarak tespit edilir.




Piyasada bir çok arıza tespit cihazı bulunur. Ancak hepsi aracımıza uygun olmayabilir veya arıza kodlarını tam oarak tespit edemeyebilir. Ayrıca üreticeye özgü arıza kodarıda mevcuttur. Bu arıza kodlarını da okuyamayabilir. En profesyonel yöntem üreticinin orijinal arıza tespit cihazını kullanmaktır.

Aracımızın OBD potuna arıza tespit cihazımızı bağladığımızda bize bir arıza kodu verecektir. Şimdi bu arıza kodunun açılımına bir bakalım.




Şimdi bizim arıza kodumuz P0302 olsun. Bu arıza kodunun açılımını yaparsak; P motordu demekki motor arızası, 0 standart bir kod, 3 ateşleme sistemi arızası ve 02 de arıza açıklamasıydı. Yani motorumuzdaki ateşleme sistemimizde bir arıza mevcut ve 2. Silindirden kaynaklı bu arızayı alıyoruz. Doğrudan 2 ateşleme bujisi veya 2. Ateşleme bobini demek pek doğru olmaz.

Genel olarak arıza kodarını okurken yapılan yanlış tam buradan başlıyor aslında. Yani arıza kodunu oku ateşleme sisteminde verdiyse bobini değiştir yok olmadı bujiyi değiştir veya sensörsel bir arıza ise arıza tespit cihazı sensörü verdi hemen sensörü değiştireyim gibi bir düşünce hakim. Tabi ki sensörde veya aktüvatörde veya yukarıda ki arıza kodunda görüldüğüğü gibi mesela bujisinde arıza olabilir. Ancak biz arızaya genel olarak yaklaşmamız gerekiyor.

Biraz daha detaya girecek olursak arıza kodu okunduktan sonra ki sıra aşağıdaki gibidir;

1- Arıza tespit cihazını bağla ve arıza kodunu oku
2- Araca daha önce nasıl bir işlem yapıldı araştır
3- Arıza koduna göre, arıza kodunun verdiği sistemi gözle incele
4- Soket kontrolü yap
5- Tesisat kontrolü yap
6- Gerekiyorsa sinyal kontrolü yap
7- Parça kontrolü yap
8- Emin olamadığın noktada parça değiştirip dene
9- Arızaları sil ve dene

Şimdi yukarıdaki arıza kodu veren bir motor için kontrollerimizi yapalım;

P0302 : 2. Silindir ateşleme arızası

Bakacağımız bölge ateşleme sistemi. Ateşleme sistemi bujiler, varsa buji kabloları, ateşleme bobin veya bobinleri, motor kontrol ünitesi, tesisat ve sigortalardır.




Buji kablosu olan modellerde sigortamızı kontrol ettik herhangibir atık sigorta göremedik diyelim. Yukarıdaki genel bir şekilde açıklanmasya çalışılan tesisat üzerinde sigorta dan gelen artı elektrik bobinlere gelmektedir. Peki gerçekten bobinlere elektrik gelmekte midir ? bu sorunun cevabını voltmetre ile ölçerek cevaplayabiliriz. 




Yaptığımız kontrollerde gerçekten de voltajın geldiğini gördük. Buraya kadar sistemde herhangi bir problem yok. Her ihtimale karşın bobine giriş yapan soketimizi söktük ve pinleri gevşeklik bakımından kontrol ettik.




Pinlerde veya sokette herhangibir gevşeklik/deformasyon/kırıklık görmedik.

Bujilerimize yüksek voltaj ileten buji kablolarımızı kontrol etmeye sıra geldi. Buji kablolarında herhangi bir hasar veya kopukluk veya gevşeme gibi bir durum söz konusumu ona bakmamız gerekiyor.




Buji kablolarımızda herhangibir problem söz konusu ise değiştirilir eğer yok ise değiştirmeye gerek yoktur. Bazen kablolar özelliklerini yitirebiliryorlar. O zaman kabloların omaj değerleri kontrol edilir.

Sıra geldi bujilerimi söküp kontrol etmeye. Bujiler sökülerek genel gözle kontrol yapılır ayrıca bujilerde herhangi bir kirlenme söz konuşumu bakılır. Ayrıca buji tırnak aralıkları standarda uygun mu kontrol edilir.

Bujilerde herhangi bir kirlenme söz konusu ise bunun iki sebebi vardır. Bunlardan bir tanesi tam ateşleme yapmadığından üzerinde karbon birikmiştir. O zaman ateşleme sistemi tekrar kontrol edilir veya bir buji değiştirilerek deneme işlemi yapılır. Aracın enjeksiyon sisteminde ki problem den dolayı da tam ateşleme yapmama ihtimali vardır. Yani arıza koduna göre 2. Silindir enjektöründe problem varsa tam ateşleme yapmayacaktır. İkinci problem ise 2. Silindir yağ segmanı tam vazifesini göremiyor ve bujileri yağlama yapıyordur.

Şimdi kritik noktaya geldik. Önemli olan arızacılıkta sorunu bulmaktan çok sebebini bulmaktır. Arıza kodu P0302 2. Silindir ateşleme arızası için sebebin yağ segmanının kaçırmasından dolayı bujileri yağlaması ve ateşlemenin tam gerçekleşmemesinden dolayı ateşleme arızasını verdiğini tespit ettik varsayalım. Eğer genel düşünce olarak gitseydik bujileri değiştirecektik ancak belli bir zaman sonra aynı arızayı tekrar yapacaktı. Çünkü arızaya sebep olan durumu tespit edemedik. İşte kritik nokta bu.
Araç bu arıza ile size geldi ancak daha öncesinde bujileri değiştirdiğini ve arızanın yine de gitmediği belirtildi. Bujileri söktüğünüzde 2. Silindirin buji tırnak aralığının az olduğunu fark ettiniz. Burada ki durum ise aslında arızanın sebebi buji ancak onarım yapan teknisyen büyük ihtimalle bujileri takarken bujinin tırnak aralığını kapattı. Aslında arızayı buldu fakat yanlış veya hatalı onarım yaptı. Her ne arıza gelirse gelsin yapılacak işlem daha önce ne işlem yapıldığını öğrenmek ve olaya sıfırdan başlamak olacaktır.

Tabi bu arızanın değişik varyasyonları yaparak bir çok arıza ve çözüm çeşidine ulaşılabilir. Yukarıda açıkladığımız sıra ile gidilir ise muhakkaki çözüme ulaşılacaktır. Ayrıca kontrol yapılacak sisteminde yapısal olarak eksiksiz bilinme gerektiği de aşikârdır.

Özellikle sensörsel arızalarda tesisatık direnç değerinin ölçümü de çok önemlidir. Çoğu sensör içerisindeki direnç değişimini motor kontrol ünitesine bildirerek bir sayısal değer oluşturur. Eğer tesisattaki kablolarda herhangibir direnci arttıracak bir yapı söz konusu ise değer aslında doğru okunamayacak ve arıza kodu ile karşılaşılacaktır.

Elektrik enerjisini veya elektriksel işaretleri iletmekte kullanılan bir veya birden çok telden meydana gelen, yalıtılmış veya yalıtılmamış tel veya tel demetidir. Kablolarda kullanılan iletkenler, geometrik kesitleri (mm²) veya çapları (mm) ile ölçülendirilmektedir.

Bununla birlikte Amerikan ölçü sistemi olan AWG ile de ölçülendirilen iletkenler bulunmaktadır. İletkenin en önemli özelliği elektriksel direncidir. Temel olarak; bir malzemenin, elektrik akımının akışına karşı gösterdiği zorluğa “direnç” denir.




İletken direncini etkileyen dört faktör mevcuttur:

-       İletken boyu arttıkça direnç yükselir.
-       İletken kesiti arttıkça direnç düşer. İletken kesiti azaldıkça direnç yükselir.
-       İletkenliği yüksek malzemelerin direnci düşüktür.
-       İletkenlerin direnci sıcaklık arttıkça yükselir.

Yani tesisat onarımı yapılırken bu direncin standart değerinde kalması şarttır. Bu şekilde aslında arıza bulunup yapıldığı halde yine aynı veya benzer bir arıza ile karşılaşma durumu söz konusu olmayacaktır.

Sensörsel arızalara geldiğimizde öncelikle sensörün yapısını ve çalışmasını kesin ve net olarak bilmemiz gerekmektedir.
P0117 motor sıcaklık su sensör arızasını inceleyelim.




Sıcaklık su sensörünün motor üzerindeki yerini bulduk ve gözle incelemeye başladık. Soketlerde veya pinlerde herhangi bir problem söz konusunu mu incelememiz gerekir. Eğer soketlerde ve ya pinlerde gözle görülür bir problem yok ise tesisat incelemesi yapılması gerekmektedir.




Tesisat şeması incelendiğinde motor sıcaklık su sensörünün iki pini olduğu ve bu pinlerin bağlantılarınında herhangi bir soket olmaksızın doğrudan motor kontrol ünitesine gittiğini görüyoruz. Soğutma suyu sıcaklık sensörünün birinci pinine motor kontrol ünitesinden 5v elektrik gelmektedir. Voltmetremiz ile buradaki değer ölçülür ve eğer 5 volt geliyor ise tesisatta problem yoktur. Diğer pine ise yani ikinci pine ise şase voltajı yine motor kontrol ünitesinden gelmektedir. Bu değeride ölçtüğümüzde problem görülmüyorsa o zaman yine tesisatta problem yoktur. Bu sonuçlara istinaden motor sıcaklık su sensörü değişir ve tekrar sistem kontrol edilir. Eğer istediğimiz voltaj değerlerini okuyamıyor isek bu sefer motor kontrol ünitesi ve sensör arasındaki geçirgenliği kontrol etmeliyiz. Eğer tesisatta problem varsa zaten geçirgenlik sağlamayacaktır.

Motor kontrol ünitemizin 26 nolu pini ile sıcaklık sensörümüzün 1 nolu pini arasında ve motor kontrol ünitemizin 27 nolu pini ile sıcaklık sensörümüzün 2 nolu pini arasındakiş geçirgenlik kontrol edilir. Yani kablolamadan kopukluk veya kısa devre söz konusumu bakılır. Eğer kopukluk söz konusu ise tesisat açılarak onarım veya değişim yoluna gidilir. Yok tesisatta da problem ile karşılaşmadıysak ve sensör denediğimiz halde arıza devam ediyor ise motor kontrol ünitesi tarafına yönelmeliyiz

Motor kontrol ünitesinini 26 ve 27 nolu pinlerinde herhangibir gevşeme veya geçirmemezlik problemleri varmı kontrol edilir. Eğer pinlerde bir gevşeme söz konusu ile sıkıştırılır veya değiştirilir.

Son olarak yaptığımız bütün kontroller sonucunda herhangi bir probleme rastlamadığımızda motor kontrol ünitesinin arızalı olduğu sonucuna varabiliriz. Motor kontrol ünitesi yenisi ile değiştirilerek kontrol edilir.

Şimdi arıza kodu sıcaklık sensörünü vermişti ancak biz arızayı motor kontrol ünitesi olarak tespit ettik. Yani arızaya baştan beri belirttiğimiz gibi sistemsel olarak bakmamız gerekiyor.

Aktüvatör arızalarına gelecek olursak; genel yaklaşım sensörlerde ki gibidir.

P0221 gaz kelebeği konum sensör arızasını inceleyelim. Bu arıza gaz gelebeğinin içerisindeki sensörün verdiği bir arızadır. Artık araçlarda elektronik gaz kelebeği kumandası mevcuttur. Siz aracın gaz pedalına bastığınızda motor beyni bunu algılar ve gaz kelebeğine sinyal göndererek gaz kelebeği aktüvatörünün içerisindeki motoru çalıştırır. Böylece gaz kelebeği açıp kapanır.




Kablo demeti, soket kontrolü ve voltaj kontrollerini yaptık herhangibir problem göremedik. Motor beyninden gelen sinyalleri kontrol etmek için osilaskop kullanırız.
Osilaskop sinyal dalga formuna göre yorum yapabiliriz.




Motor beyninden sinyal geldiğini gördüğümüzde de aktüvatörün arızalı olduğu kanısına varırız. Genellikle aktüvatörlerin iç yapısından elektrik motoru ve dişlileri mevcuttur. Bu dişli ve motorlar arızalandığından motordan gelen sinyal olsa bile çalışmayacağından, yani aktüvatörün mekanik kısmı çalışmayacağından sensör arızası vermektedir.

Bazı durumlarda araç arıza lambası yakmaz veya arıza durumu motor kontrol ünitesi tarafından algılanmaz. Bu aslında sistemin bir açığı olarak kabul edilebilir.

Hava akış metresi giren havanın akışını yani miktarını ölçer. Sensörsel bir arıza olduğunu varsayalım ve bir değerde takılı kaldığını düşünelim. O zaman aslında motor kontrol ünitesine bir veri gönderiyor ancak istenilen veri değil. Motor kontrol üniteside bu veriyi alıyor ve hata yokmuş farz ediyor. Ancak araçta güç düşüklüğü mevcut. Sürücü bu durumu fark ediyor. Araç diagnostik cihazına bağlanıyor fakat arıza KODU YOK. Bu gibi durumlarda sensörlerin verilerini izleyen arıza tespit cihazlarında bir ekran mevcuttur. Yani anlık olarak sensörlerden gelen verileri kontrol edebilirsiniz.




Motor devrim arttığında hava akış metrenin algıladığı hava girişi artmıyor ise sensör arızalı diyebiliriz. Bir adet hava takılarak deneme işlemi yapılır. Eğer arıza düzelirse yaptığımız işlem doğrudur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder