6- Egzoz Rengi Kontrolü: Farklı egzoz dumanı rengi motorumuzdaki
problemler konusunda bize bilgi verir. Normal bir egzoz dumanı haricinde
yoğunluk veya renk değişiminde motorumuzda bir arıza olduğu anlaşılabilir.
Şimdi bu farklı renkleri açıklamaya çalışalım.
Beyaz egzoz duman rengi en yanıltıcı tiptir. Yoğun egzoz dumanı soğutma
sıvısının silindir içerisine girdiğini belli eder.
Bu durum genellikle silindir kapağı, silindir kapak contası veya EGR
soğutucusundan kaynaklanır. EGR soğutucusu sökülerek basınç testi ile kontrol
edilir. Eğer EGR soğutucunda problem yok ise silindir kapağı sökülerek kontrol
edilir. Bu tip arızalarda motor suyu devamlı eksilir. Çok fazla duman olması
durumunda silindir içerisine giren soğutma su miktarı fazla olacağından piston
kolu yamulmasına kadar durum kötüleşir. Silindir kapağı söküldüğünde piston
mesafeleri de kontrol edilmelidir.
Gri mavi bir egzoz dumanı ile karşılaşıldığında bunun motor yağı ile
alakalı olduğu sonucuna varılabilir.
Turbo milinden yağ kaçırması ve bu yağın emme tarafından silindir
içerisine girmesi, silindir veya segmanlardaki aşınmadan kaynaklı karterdeki
yağın yine silindir içerisine girmesi ve supap keçelerinden yağ kaçırması
sonucu aracın yağ yakma durumları oluşabilir. Ayrıca karter havalandırma
valfinin arızalı olması da gri egzoz oluşmasına yol açar. Bazı modellerde
otomatik şanzıman yağının motor içerisine sızması sonucunda karşılaşılan mavi
gri duman renginin sebeplerinden bir tanesidir. Silindir kapağından veya
contasından kaynaklı yağ kanallarındaki motor yağının silindir içerisine
girmesi sonucu da motor yağ yakabilir.
Siyah egzoz dumanı yakıt sistemi ile ilgili bir problemin olduğuna işarettir.
Aracın enjektörlerinden kaynaklı zengin karışım durumu oluşan
sistemlerde egzozdan siyah duman atma durumu oluşur. Bu durumda ilk önce motor
arıza tespit cihazına bağlanır ve sensörsel bir problemin olup olmadığı kontrol
edilir. Yoksa enjektörler sökülerek kontrol edilir.
Bazen zengin karışımda
çalışan motorlarda yakıt sisteminden kaynaklı değil de sisteme yeterince hava
girmemesinden kaynaklı bir problem olabilir. Bu durumda motorun emiş tarafı
kontrol edilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder