Bu Blogda Ara

2 Mart 2020 Pazartesi

EV1 - İLK SERİ ÜRETİMDE 800 ADET ÜRETİLEN ELEKTRİKLİ ARAÇ

EV1, General Motors'un ürettiği ilk seri üretimde 800 adet üretilen elektrikli araç.

Kapış kapış gitmesine, ABD'de fazlasıyla yaygınlaşmaya başlamasına, hatta benzinlilerin yerini alabilecek bir yapıya sahip olmasına rağmen Generals Motors tarafından, açıkça "benzinli otomobillerin yerini alması ve petrolün devrini bitirmesi" endişesiyle toplatılan, ezilen, parçalara ayrılan otomobil. 


Kaliforniya'nın sıfır emisyonlu araç konusundaki atılımı sonucunda ortaya çıktı. GM, küçük bir test filosu ile başladığı yolculuğun sonucunda EV1'ı 1996'da piyasaya sürdü. Sadece Saturn bayilerinden 34,000 $'a satın alınabilen EV1, iki koltuğa ve kısıtlı menzile sahip bir araç için biraz pahalıydı. Ancak bu pek bir sorun teşkil etmiyordu zira GM, EV1'ı sadece kiralıyordu. O günlerde bile sadece Güney Kaliforniya ve Arizona'da yaşayan kişiler aracı alabiliyordu.




Buna rağmen araç pazara sürüldüğünde büyük ses getirdi. Ön ve arka düzeni birbirine bağlayanT şeklinde batarya tepsisi,  tek kademeli şanzımana bağlı ve 137 bg güç üretebilen üç fazlı elektrik motorunu besliyordu. Aslında günümüz elektrikli araçlarından çok da farklı sayılmaz ancak 97 km menzil sunan ve 6 saatte şarj olan 20 kurşun-asit batarya işleri dönemine göre normal yapıyor. 1999'da gelen ikinci nesil EV1'larda NiMH (Nikel-metal hidrit) bataryalar, aynı şarj süresini sunuyordu ancak menzili ikiye katlıyordu. Her ne kadar hafif plastik, alüminyum ve diğer hafif özellikli malzemelerden yapılmış olsa da bataryalar, EV1'ın 1,406 kg'lık boş ağırlığında etkili oluyordu.


Basit ama etkili güç ünitesi, EV1'ın 97 km/s hıza yaklaşık 9 saniyede ulaşmasını ve 128 km/s maksimum sürat değerine (limitli) sahip olmasını sağlıyor. Bunlar bir Tesla kadar olmasa da, 1990'ların sonunda görülen kompakt bir araç için gayet yeterli rakamlar. Dikkatinizi çekti mi bilmiyorum ancak ön bölümde GM amblemi var. EV1, General Motors'un sadece "GM" etiketiyle sattığı tek binek otomobil.


EV1'ın ömrü maalesef kısa sürdü. GM, tüm kira kontratlarını feshedip araçları 2002'nin sonuna kadar geri toplayarak programı 2003 yılında iptal etti. Araçların kimisi müzeye giderken üretilen 1,117 EV1'ın neredeyse tamamı parçalandı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder