Motor sökülmeden yapılacak kontroller
1 - Motor yağı kontrolü
2 - Antifriz kontrolü
3 - Yağ kaçağı kontrolü
4 - Egzoz dumanı yoğunluğu ve rengi
5 - Motor kompresyon durumu
6 - Sente durumu
7 - Arıza tespit cihazı ile kontrol
Yapılacak arıza tespiti için önemli olan nokta arıza çözecek ustanın
elinde yeterince veri olması ve bu veriler ışığında yorum yapıp sonuca
ulaşmasıdır. Ayrıca arızaya neden olan sebep veya sebeplerin tam olarak
araştırılması gerekmektedir. Ayrıca arıza tespitinde motora daha önce yapılan
işlemlerinde dikkate alınması gerekmektedir.
1- Motor yağ kontrolü: Aracın motor yağının seviyesi
ve durumu motor için çok önemli bir etkendir.
Motor yağ seviyesi motor yağ çubuğu çekilerek kontrol edilir.
Motor yağ çubuğunda iki tane çizgi vardır. Motor yağ seviyesi alt
çizginin altında ise motor yağının eksilmesi söz konusudur. Bu durumda başta da
söz ettiğimiz gibi elimizde bir veri olması gerekmektedir.
Motor yağ eksilmesi bir yağ kaçağından veya motorun
iç tarafındaki piston veya silindirlerinden kaynaklanabilir. Turbolu araçlarda
turbodan kaynaklı yağ eksiltmesi yapabilir.
Yağ soğutucusu olan araçlarda ise motor yağının soğutma suyuna karışması
sonucunda da motor yağının eksilmesi ve aynı zamanda motor suyunun fazlalaşması
ile karşılaşılır.
İçten yanmalı motorlar belli bir miktar yağ eksiltme yapabilir bu
normaldir. Periyodik bakımı geçmiş bir araçta motor yağı zamanında değişmemiş
ise veya uygun bir motor yağı kullanılmamış ise haliyle motor yağ çubuğunu
çektiğimizde yağ seviyesi alt çizgide görülecektir. İlk önce yapılacak işlem
motorda herhangi bir kaçak var mı kontrol edilir.
Eğer yağ kaçağı yoksa motor yağı değiştirilir ve kompresyon testinde
çıkacak sonuca göre ilerlenir. Eğer kompresyon testi normal ise araç
1000-30000-5000 km lik kontrollere çağırılarak motor yağ seviyesi kontrol
edilir. Sonuçta herhangi bir yağ eksiltme yok ise problem yağ bakım zamanının
geçirilmesi veya uygun olmayan yağ kullanılmasıdır.
Sırayla gidecek olursak yapılan kontrollerde yağ kaçağı mevcut ise yağ
kaçağı giderilir ve motor yağı yağ filtresi değiştirilir ve yine
1000-30000-5000 km lik kontrollere çağırılarak motor yağ seviyesi kontrol
edilir. Sonuç olarak yağ eksiltmesi yağ kaçağından kaynaklıdır.
Motor yağ eksiltmesi kompresyon testinde kendini belli etmeyebilir. Eğer
araç benzinli ise bujiler sökülür ve bujilerde herhangi bir yağlama var mı
kontrolü sağlanır.
Eğer yağlama var ise motor revizyon işlemi gerekir. Bujilerdeki yağlama
durumu turbolu olan araçlarda da turbodan kaynaklı olabilir. Bu durumun kontrolü
için ilk önce turbo hava giriş borusu sökülür ve turbo emme tarafında yağ var
mı kontrol edilir. Hazır sökülmüş iken de turbo mil boşluğu el ile kontrol
edilir.
Boşluk veya yağ durumu söz konusu ise turbo değiştirilir. Turboda ki yağ
kaçağından dolayı emme manifoldunda da yağ izi görülür. Emme manifoldu
sökülerek kontrol edilir ve kontrol edilir ayrıca bir ışık yardımıyla supap üst
taraflarına bakılır ki supap üst tarafları turbonun yağ basması sonucu
yağlıdır.
Eğer turbo da yağ kaçağı söz konusu değil veya manifolda yağ izleri
yoksa ancak supap üst tarafında yağ izi varsa supap keçesi kaçırıyordur. Bu ayrımı
iyi yapmak gerekir.
Sonuç olarak yağ eksiltme;
- Yağ kaçaklarından
- Yağ soğutucusundan
- Silindir piston veya segmanlarından
- Turbo tarafından
- Yanlış yağ kullanımından veya hatalı miktarda
yağ konulmasından
- Ve supap keçelerinden kaynaklı olabilir.
Yağ çubuğunu çektiğimizde çubuktaki üst seviyeden daha yüksek bir yağ
izi ile karşılaşıyorsak ve araç dizel ise yağ yükseltme durumu söz konusudur. Yağ
yükseltme durumunda eğer araca yeni bir yağ servisi yapılmış ise ilk yapılacak
işlem daha önce yapılan işlemi sorgulamak olacaktır. Eğer motora gereğinden
fazla yağ konulmuş ise aslında bir problem yoktur. Yapılan işlemde yanlışlık
vardır. Ancak yağ normal seviyede konulmuş ise ve motor dizel ise ilk bakılacak
yer aracın enjektörleri olacaktır.
Enjektörler haddinden fazla basıyor veya yakıt kaçırıyor ise motor yağına
mazot karıştırıyor olabilir ve yağ çubuğunda sanki yağ yükseltme izlenimi
oluşturuyor olabilir.
Dizel partikül filtreli araçlarda ise kullanım şartından kaynaklı yağ
yükseltme durumu ile karşılaşılabilir. İlk önce kullanım şartları göz önüne
alınmalıdır. Araç sık dur kalk yapıyor ise, düşük devir veya kısa mesafelerde
kullanılır ise sistem kendi kendine regenerasyon yapamayacağından veya
regenerasyonu tamamlayamayacağından yağ yükseltme yapacaktır.
Bu şekilde bir
kullanım söz konusu ise kullanım şartlarının değişmesi gerekmektedir. Böyle bir
durumda aracın yağ ve yağ filtresi değişir ve cihaz yardımı ile regenerasyon
yapılarak araç takibe alınır. Ayrıca dizel partikül filtresi sistemşinden
kaynaklı da motor yağ seviyesi yükselebilir. Dpf sistemindeki arıza
giderildikten sonra problem ortadan kalkacaktır.
Yağ yükseltme sebeplari;
- -Yanlış miktarda yağ kullanımı
- - Enjektörlerde ki bozukluk
- -Dizel partikül sistemi arızaları
- -Sürüş koşulları gibi sıralayabiliriz.
Motor yağ seviyesi kontrollerinde araç düz bir zeminde 5 veya 10 dakika
çalıştırılır ve stop edilir. Belli bir miktar bekledikten sonra yağ çubuğu
şekilerek yağ miktarı kontrol edilir. Eğer şüphelenilen bir durum söz konusu
ise yağ dereceli bir kaba boşaltılarak miktarı ölçülür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder