Bu Blogda Ara

29 Mart 2020 Pazar

MOTOR MEKANİK ARIZALARI VE ÇÖZÜMLERİ - 2


Motor sökülmeden yapılacak kontroller

          1       -    Motor yağı kontrolü
          2       -    Antifriz kontrolü
          3       -    Yağ kaçağı kontrolü
          4       -    Egzoz dumanı yoğunluğu ve rengi
          5       -    Motor kompresyon durumu
          6       -    Sente durumu
          7       -    Arıza tespit cihazı ile kontrol

Yapılacak arıza tespiti için önemli olan nokta arıza çözecek ustanın elinde yeterince veri olması ve bu veriler ışığında yorum yapıp sonuca ulaşmasıdır. Ayrıca arızaya neden olan sebep veya sebeplerin tam olarak araştırılması gerekmektedir. Ayrıca arıza tespitinde motora daha önce yapılan işlemlerinde dikkate alınması gerekmektedir.


1- Motor yağ kontrolü: Aracın motor yağının seviyesi ve durumu motor için çok önemli bir etkendir.  Motor yağ seviyesi motor yağ çubuğu çekilerek kontrol edilir.



Motor yağ çubuğunda iki tane çizgi vardır. Motor yağ seviyesi alt çizginin altında ise motor yağının eksilmesi söz konusudur. Bu durumda başta da söz ettiğimiz gibi elimizde bir veri olması gerekmektedir.


Motor yağ eksilmesi bir yağ kaçağından veya motorun iç tarafındaki piston veya silindirlerinden kaynaklanabilir. Turbolu araçlarda turbodan kaynaklı yağ eksiltmesi yapabilir.


Yağ soğutucusu olan araçlarda ise motor yağının soğutma suyuna karışması sonucunda da motor yağının eksilmesi ve aynı zamanda motor suyunun fazlalaşması ile karşılaşılır.



İçten yanmalı motorlar belli bir miktar yağ eksiltme yapabilir bu normaldir. Periyodik bakımı geçmiş bir araçta motor yağı zamanında değişmemiş ise veya uygun bir motor yağı kullanılmamış ise haliyle motor yağ çubuğunu çektiğimizde yağ seviyesi alt çizgide görülecektir. İlk önce yapılacak işlem motorda herhangi bir kaçak var mı kontrol edilir. 




Eğer yağ kaçağı yoksa motor yağı değiştirilir ve kompresyon testinde çıkacak sonuca göre ilerlenir. Eğer kompresyon testi normal ise araç 1000-30000-5000 km lik kontrollere çağırılarak motor yağ seviyesi kontrol edilir. Sonuçta herhangi bir yağ eksiltme yok ise problem yağ bakım zamanının geçirilmesi veya uygun olmayan yağ kullanılmasıdır.

Sırayla gidecek olursak yapılan kontrollerde yağ kaçağı mevcut ise yağ kaçağı giderilir ve motor yağı yağ filtresi değiştirilir ve yine 1000-30000-5000 km lik kontrollere çağırılarak motor yağ seviyesi kontrol edilir. Sonuç olarak yağ eksiltmesi yağ kaçağından kaynaklıdır.

Motor yağ eksiltmesi kompresyon testinde kendini belli etmeyebilir. Eğer araç benzinli ise bujiler sökülür ve bujilerde herhangi bir yağlama var mı kontrolü sağlanır.



Eğer yağlama var ise motor revizyon işlemi gerekir. Bujilerdeki yağlama durumu turbolu olan araçlarda da turbodan kaynaklı olabilir. Bu durumun kontrolü için ilk önce turbo hava giriş borusu sökülür ve turbo emme tarafında yağ var mı kontrol edilir. Hazır sökülmüş iken de turbo mil boşluğu el ile kontrol edilir.




Boşluk veya yağ durumu söz konusu ise turbo değiştirilir. Turboda ki yağ kaçağından dolayı emme manifoldunda da yağ izi görülür. Emme manifoldu sökülerek kontrol edilir ve kontrol edilir ayrıca bir ışık yardımıyla supap üst taraflarına bakılır ki supap üst tarafları turbonun yağ basması sonucu yağlıdır.




Eğer turbo da yağ kaçağı söz konusu değil veya manifolda yağ izleri yoksa ancak supap üst tarafında yağ izi varsa supap keçesi kaçırıyordur. Bu ayrımı iyi yapmak gerekir.

Sonuç olarak yağ eksiltme;

-       Yağ kaçaklarından
-       Yağ soğutucusundan
-       Silindir piston veya segmanlarından
-       Turbo tarafından
-       Yanlış yağ kullanımından veya hatalı miktarda yağ konulmasından
-       Ve supap keçelerinden kaynaklı olabilir.

Yağ çubuğunu çektiğimizde çubuktaki üst seviyeden daha yüksek bir yağ izi ile karşılaşıyorsak ve araç dizel ise yağ yükseltme durumu söz konusudur. Yağ yükseltme durumunda eğer araca yeni bir yağ servisi yapılmış ise ilk yapılacak işlem daha önce yapılan işlemi sorgulamak olacaktır. Eğer motora gereğinden fazla yağ konulmuş ise aslında bir problem yoktur. Yapılan işlemde yanlışlık vardır. Ancak yağ normal seviyede konulmuş ise ve motor dizel ise ilk bakılacak yer aracın enjektörleri olacaktır.


Enjektörler haddinden fazla basıyor veya yakıt kaçırıyor ise motor yağına mazot karıştırıyor olabilir ve yağ çubuğunda sanki yağ yükseltme izlenimi oluşturuyor olabilir.


Dizel partikül filtreli araçlarda ise kullanım şartından kaynaklı yağ yükseltme durumu ile karşılaşılabilir. İlk önce kullanım şartları göz önüne alınmalıdır. Araç sık dur kalk yapıyor ise, düşük devir veya kısa mesafelerde kullanılır ise sistem kendi kendine regenerasyon yapamayacağından veya regenerasyonu tamamlayamayacağından yağ yükseltme yapacaktır.

Bu şekilde bir kullanım söz konusu ise kullanım şartlarının değişmesi gerekmektedir. Böyle bir durumda aracın yağ ve yağ filtresi değişir ve cihaz yardımı ile regenerasyon yapılarak araç takibe alınır. Ayrıca dizel partikül filtresi sistemşinden kaynaklı da motor yağ seviyesi yükselebilir. Dpf sistemindeki arıza giderildikten sonra problem ortadan kalkacaktır.

Yağ yükseltme sebeplari;
-          -Yanlış miktarda yağ kullanımı
-          - Enjektörlerde ki bozukluk
-          -Dizel partikül sistemi arızaları
-           -Sürüş koşulları gibi sıralayabiliriz.

Motor yağ seviyesi kontrollerinde araç düz bir zeminde 5 veya 10 dakika çalıştırılır ve stop edilir. Belli bir miktar bekledikten sonra yağ çubuğu şekilerek yağ miktarı kontrol edilir. Eğer şüphelenilen bir durum söz konusu ise yağ dereceli bir kaba boşaltılarak miktarı ölçülür.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder