Bu Blogda Ara

30 Mart 2020 Pazartesi

MOTOR MEKANİK ARIZALARI VE ÇÖZÜMLERİ - 3


2- Soğutma Suyu Antifriz kontrolü: Soğutma sisteminde bazı modellerde bir taşırma kabı mevcuttur. Burada ki seviyeden soğutma sıvısının durumu kontrol edilebilir.




Motorun antifriz eksiltmesi birkaç nedenden kaynaklanır. Birinci neden soğutma sisteminde kaçak olmasıdır. Soğutma sistemi kaçak kontrolü bakımından gözle kontrol edilir.





Kaçak olan bölgenin onarımı yapılarak problem giderilir.

Eğer herhangi bir kaçak söz konusu değil ve motor antifriz eksiltiyor ise bu sefer kontrolleri motor iç tarafına doğru yoğunlaştırmamız gerekir. Aracın silindir kapağında ki atıklık veya çatlaklık, ayrıca silindir kapak contasında ki problem soğutma suyunun silindir içerisine girerek egzoz sisteminden atılmasına sebep olur. Yani soğutma sistemi içerisinde dolaşacak sıvı silindir içerisinden dışarıya atılır.

Silindir kapağı tarafından şüpheleniliyor ise problemin kontrolü birkaç yöntem ile yapılabilir. İlk yöntem basınç test aparatı ile gerçekleştirilebilir.


Soğutma sistemine basınç saati olan aparat bağlanır ve içeriye basınç verilir. Belli bir zaman beklendikten sonra basınçta bir düşme varsa ve gözle görülen bir sıvı kaçağı yoksa silindir kapağı sökülür. Ancak bu test bazen tam olarak arızaya ışık tutmayabilir.

Motor suyu tamamlandıktan sonra motor çalıştırılır ve soğutma fanı açana kadar beklenir. Daha sonra motor stop edilir ve yine belli bir zaman beklendikten sonra dikkali bir şekilde radyatör kapağı açılır.  Motor tekrar çalıştırılır ve radyatör kapağından hava kabarcıkları gelmeye başlar ise silindir kapağı sökülür. 


Motorun soğutma suyuna bakarak ta yorum şansı vardır. Paslı veya tortulu bir soğutma sıvısı silindir kapağındaki arıza konusunda yardımcı olabilir.

EGR sistemi olan dizel araçlarda EGR soğutucusundan kaynaklı soğutma sıvısı eksilme durumu oluşabilir. EGR soğutucusu söküldükten sonra giriş ve çıkış borularından bir tanesi kapatılır ve diğer taraftan hafif basınçlı bir hava verilir.bu şekilde soğutucu su dolu bir kaba konur ve hava kabarcıkları izlenir. Eğer hava kabarcığı geliyor ise EGR soğutucusu değiştirilir.



Bazı araçlarda EGR soğutucusu çıkış borusu kalorifer iç peteğine bağlıdır ve soğutma suyu buradan dolaşır. İç petekte ki herhangibir tıkanıklık durumunda EGR soğutucusu soğuyamayacağından iç tarafında çatlak oluşur. Buda motorun su eksiltmesine yok açar. Yani EGR soğutucusu kontrol edilirken iç petekte kesin kez kontrol edilmelidir.

Soğutma suyu sistemde belli bir basınçta dolaşır. Bu basıncı sağlayan devridaim pompasıdır. Devridaim çarklarında oluşabilecek kırılma veya aşınma sistemdeki basıncın düşmesine ve soğutma sıvısının devridaim yapmamasına neden olur. Sonucunda motor harareti yükselebilir.




Devridaim pompası her ihtimale karşın sökülüp çalışma durumu kontrol edilmelidir.

Soğutma sisteminde bir tıkanıklık durumu kontrol edilmelidir ki en kolay yolu giriş ve çıkış borularında ki ısı farkıdır. Eğer bütün borular ısınıyor ise problem yoktur. Ancak üst boru sıcak alt boru soğuk ise sistemde tıkanıklık mevcuttur.

Aynı durum termostat arızası içinde geçerlidir. Eğer termostat açmıyor ise üst boru sıcak ve alt boru soğuk olacaktır. Termostat sökülerek sıcak bir su kabına konur ve gözle açıp açmadığı kontrol edilir.




Eğer termostat açıyorsa radyatörler ve soğutma boruları tıkanıklık bakımından kontrol edilir.

Bir araçta hararetten farklı olarak kaloriferin ısınmaması problemi söz konusu ise ve sistemde tıkanıklık durumu yoksa termostat açık kalıyordur. Yani motor içerisinde soğutma suyu devamlı devridaim yapıyordur. Termostat değiştirilerek problem ortadan kaldırılır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder