2- Soğutma Suyu Antifriz kontrolü: Soğutma sisteminde bazı modellerde bir
taşırma kabı mevcuttur. Burada ki seviyeden soğutma sıvısının durumu kontrol
edilebilir.
Motorun antifriz eksiltmesi birkaç nedenden kaynaklanır. Birinci neden
soğutma sisteminde kaçak olmasıdır. Soğutma sistemi kaçak kontrolü bakımından
gözle kontrol edilir.
Kaçak olan bölgenin onarımı yapılarak problem giderilir.
Eğer herhangi bir kaçak söz konusu değil ve motor antifriz eksiltiyor
ise bu sefer kontrolleri motor iç tarafına doğru yoğunlaştırmamız gerekir.
Aracın silindir kapağında ki atıklık veya çatlaklık, ayrıca silindir kapak
contasında ki problem soğutma suyunun silindir içerisine girerek egzoz
sisteminden atılmasına sebep olur. Yani soğutma sistemi içerisinde dolaşacak sıvı
silindir içerisinden dışarıya atılır.
Silindir kapağı tarafından şüpheleniliyor ise problemin kontrolü birkaç
yöntem ile yapılabilir. İlk yöntem basınç test aparatı ile
gerçekleştirilebilir.
Soğutma sistemine basınç saati olan aparat bağlanır ve içeriye basınç
verilir. Belli bir zaman beklendikten sonra basınçta bir düşme varsa ve gözle
görülen bir sıvı kaçağı yoksa silindir kapağı sökülür. Ancak bu test bazen tam
olarak arızaya ışık tutmayabilir.
Motor suyu tamamlandıktan sonra motor çalıştırılır ve soğutma fanı açana
kadar beklenir. Daha sonra motor stop edilir ve yine belli bir zaman
beklendikten sonra dikkali bir şekilde radyatör kapağı açılır. Motor tekrar çalıştırılır ve radyatör kapağından
hava kabarcıkları gelmeye başlar ise silindir kapağı sökülür.
Motorun soğutma suyuna bakarak ta yorum şansı vardır. Paslı veya tortulu
bir soğutma sıvısı silindir kapağındaki arıza konusunda yardımcı olabilir.
EGR sistemi olan dizel araçlarda EGR soğutucusundan kaynaklı soğutma
sıvısı eksilme durumu oluşabilir. EGR soğutucusu söküldükten sonra giriş ve
çıkış borularından bir tanesi kapatılır ve diğer taraftan hafif basınçlı bir
hava verilir.bu şekilde soğutucu su dolu bir kaba konur ve hava kabarcıkları
izlenir. Eğer hava kabarcığı geliyor ise EGR soğutucusu değiştirilir.
Bazı araçlarda EGR soğutucusu çıkış borusu kalorifer iç peteğine
bağlıdır ve soğutma suyu buradan dolaşır. İç petekte ki herhangibir tıkanıklık
durumunda EGR soğutucusu soğuyamayacağından iç tarafında çatlak oluşur. Buda
motorun su eksiltmesine yok açar. Yani EGR soğutucusu kontrol edilirken iç
petekte kesin kez kontrol edilmelidir.
Soğutma suyu sistemde belli bir basınçta dolaşır. Bu basıncı sağlayan
devridaim pompasıdır. Devridaim çarklarında oluşabilecek kırılma veya aşınma
sistemdeki basıncın düşmesine ve soğutma sıvısının devridaim yapmamasına neden
olur. Sonucunda motor harareti yükselebilir.
Devridaim pompası her ihtimale karşın sökülüp çalışma durumu kontrol
edilmelidir.
Soğutma sisteminde bir tıkanıklık durumu kontrol edilmelidir ki en kolay
yolu giriş ve çıkış borularında ki ısı farkıdır. Eğer bütün borular ısınıyor
ise problem yoktur. Ancak üst boru sıcak alt boru soğuk ise sistemde tıkanıklık
mevcuttur.
Aynı durum termostat arızası içinde geçerlidir. Eğer termostat açmıyor
ise üst boru sıcak ve alt boru soğuk olacaktır. Termostat sökülerek sıcak bir
su kabına konur ve gözle açıp açmadığı kontrol edilir.
Eğer termostat açıyorsa radyatörler ve soğutma boruları tıkanıklık
bakımından kontrol edilir.
Bir araçta hararetten farklı olarak kaloriferin ısınmaması problemi söz
konusu ise ve sistemde tıkanıklık durumu yoksa termostat açık kalıyordur. Yani motor
içerisinde soğutma suyu devamlı devridaim yapıyordur. Termostat değiştirilerek
problem ortadan kaldırılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder