Motor mekanik malzemeleri;
Motor bloğu, Krank mili, Piston, piston kolu, piston pimi ve segmanlar,
Silindir kapağı, Kam mili, Supaplar, supap iticileri, Triger kayışı veya triger
zinciri, gergi ve kasnaklar, karter ve volandan oluşur.
Motor Bloğu: Motoru
oluşturan bütün parçalar motor bloğuna bağlanır.
Krank mili: Pistondan
aldığı doğrusal hareketi dairesel harekete çevirir. Krank mili ana yataklar
vasıtası ile motor bloğuna bağlanır. Arasında yataklar vardır ve bu yataklar vasıtası
ile döner. Kol yataklar ile biyel koluna bağlanır.
Piston: Pistonun ana
görevi krank milini döndürmektir. Yakıt hava karışımı silindir içerisinde
ateşlenir ve genişleyen gaz pistonu aşağıya iterek pistona bağlı olan krank
milini döndürür. Piston, piston pimi vasıtasıyla biyel koluna , biyel kolu da
krank miline bağlanır. Piston üzerinde yağ ve kompresyon segmanı bulunur. Yağ
segmanı motor yağının pistonla silindir kapağı arasına girmesini engeller.
Kompresyon segmanı da silindir içerisinde bulunan gazların karter tarafına
geçmemesi için bir conta vazifesi görür.
Silindir Kapağı: Silindir kapağı motor bloğu üzerine silindir kapak contası ile birlikte bağlanır.
Böylece motor bloğunun üzerini örter. Ayrıca supap mekanizması ve kam milini
üzerinde barındırır.
Supaplar ve Kam Mili: İçten yanmalı motorlarda emme ve egzoz supapları vardır. Emme supabından
hava ve yakıt içeri girerken egzoz supabından yanmış gazlar motor içerisinden
dışarı atılır. Yani vana vazifesi görürler. Supapların hareketini kam mili
verir. Kam miline de hareketini triger kayışı ve ya triger zinciri vasıtasıyla
krank mili verir.
Külbütör Kapağı: Motorun en üst kapağıdır. Silindir kapağının üst tarafını, kam mili ve
supap mekanizmalarını kapatır.
Karter: Motor
yağının bulunduğu motorun en alt tarafını kapatan malzemedir. Karter üzerindeki
bir tapadan motor yağı salınır. Bazı modellerde saç kapak bazılarında ize
komple alüminyumdur.
Volan: Volan; krank miline bağlı olan krankın hareketi ile dönen
ve ateşleme anında aldığı gücü diğer zamanlarda motorun dönmesi için kullanarak
hareketin devamlılığını sağlayan, büyük, silindir şekilli dişlidir. Birçok
modelde marş sistemi için gerekli olan ilk hareket marş dinamosu vasıtasıyla
volandan verilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder