Bu Blogda Ara

31 Mart 2020 Salı

MOTOR MEKANİK ARIZALARI VE ÇÖZÜMLERİ - 6


5- Kompresyon Testi: Motorun her bir silindirinde sıkıştırma zamanı sonunda oluşan kompresyonun ölçülmesine kompresyon testi denir.




Motor gücü azaldığında yani çekiş düştüğünde, yakıt sarfiyatı arttığında, motor yağ eksilttiğinde, egzozdan çıkan gazın rengi değiştiğinde kompresyon testi yapılarak çıkan sonuçlara göre yorum yapılır.

Motor kompresyonu piston ve segmanlarda ayrıca silindirlerdeki aşınmalardan, supap sistemindeki ve  silindir kapağında ki problemlerden kaynaklı düşebilir.

Motor kompresyon testi kompresyon test aleti ile yapılır. Kuru ve ıslak olmak üzere iki tip ölçüm tekniği vardır.

Kompresyon testi benzinli motorlarda bujiler sökülerek yapılır. Bujiler söküldükten sonra ateşleme ve yakıt sisteminin devre dışı bırakılması gerekmektedir. Ayrıca akü voltajı da iyi olmalıdır. Kompresyon test aleti buji yuvasına bağlanmadan önce birkaç kere marşa basılır ve silindir içerisinde ki gaz ve yakıt kalıntılarının dışarıya atılması sağlanır. Daha sonra kompresyon test aleti buji yuvalarına takılarak bütün silindirler tek tek ölçülür.


Test yaparken bütün bujilerin sökülmesi gerekmektedir. Test sonucunda 8-12 bar arasında olmalı ayrıca silindirler arasında ki fark da 1.5-2 bar arasında okunmalıdır. Motorlar arasında basınç farkı olacağından en doğru değer motorun teknik kataloğudur. Eğer kompresyon değeri düşük çıkıyor ise ve ya silindirler arasında kompresyon değer farkı bulunuyorsa ıslak test yapılır.

Islak test buji yuvalarından birkaç damla yağ damlatılarak yapılır.




Kuru testten sonra yapılan ıslak teste kompresyon durumu yükseliyor ise problem silindir tarafındadır. Eğer ıslak test sonucunda kompresyon yükselmiyor ise problem silindir kapak tarafındadır.

Dizel motorlarında kompresyon testi kızdırma bujileri sökülerek yapılır.



Basınç değeri 18 barın altına inmemelidir. Ancak dediğimiz gibi motorun teknik veri kataloğu bu değerde belirleyici rol oynar. Yine kuru ve ıslak kompresyon testi benzinli motorda ki gibi yapılır. Kompresyon testi sırasındaki önemli nokta yakıt sisteminin devre dışı bırakılmasıdır.

Eğer kuru test sonucunda benzinli veya dizel motorlarda değerler normal ise ıslak teste gerek yoktur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder