3- Motor Ses Kontrolü: Motor ses arızalarını tanımlamak için ilk önce arızası olmayan bir
motorun sesini tam olarak dinlemek ve sesleri öğrenmek gerekir. Yani aslında
anormal bir ses olmadığı halde ses aramak durumunda kalınabilir. O yüzden motor
çalışma seslerinin öğrenilmesinin çok büyük faydaları vardır.
Çeşitli anormal olabilecek motor seslerini motor üzerinde kademeli bir
şekilde incelemeye ve tespit etmeye çalışalım.
Motor seslerini kontrol etmeden önce motor üzerindeki sistemlerin tam
olarak çalışıp çalışmadığı kontrol edilmelidir. Örneğin ateşleme sistemi düzgün
çalışmayan bir motor tekleyecektir. Teklemeden dolayı belli bir ses
çıkartacaktır. Bu durumda motor sesi ile ateşlemeden kaynaklı tekleme sesi
karışacaktır. Böyle bir durumun önüne geçmek için önce arızalı sistemlerin
problemleri giderilmelidir.
Motorumuzun önden bakıldığında sol tarafında kayış veya zincir, sağ
tarafında volan ve şanzıman, üst tarafında kam ve supaplar, alt ve orta
tarafında piston piston kolu ve krank mevcuttur.
Önce sesin tam olarak nereden geldiği ile başlamak en doğru karar
olacaktır. Bu kontrolleri yapmadan önce motor yağ durumu kontrol edilir. Çünkü
motorumuzda yağ eksikliği veya yağın olmama durumu söz konusu ise anormal
seslerin gelmesi normaldir ve yağsız veya yağı eksik bir motoru çalıştırıp sesleri
dinlemeye çalışmak mevcut motor arızasının artmasına sebep olacaktır.
Motor yağı kontrol edilirken özellikle yağdaki çapaklanma durumuna da
bakılmalıdır. Eğer bir çapaklanma söz konusu ise bunun sebebi ya motor
içerisindeki sürtünmeden kaynaklıdır ya da katalizördeki parçacıkların
dökülmesidir. Bu durumdaki yapılacak işlem motor revizyonudur.
Triger kayışı olan araçlarda sürtme sesi gibi bir ses geliyor ve kayış
bölgesinden şüpheleniliyor ise tek v kayışı olan modellerde v kayışını birden
fazla v kayışı olan modellerde sırayla v kayışları sökülerek sesin kesilip
kesilmediği kontrol edilir.
Eğer ses kesilmiş ise v kayışı ve hareket verdiği mekanizmalar kontrol
edilir. V kayışı tek olan modellerde; devridaim, alternatör, direksiyon pompası
(hidrolik ise) ve klima kompresörü mevcuttur. Ayrıca otomatik ve sabit gergiler
ile kayış gerginliği ayarlanır. V kayışı söküldükten sonra el ile gergiler ve
kasnaklar kontrol edilir. Mesela alternatör bilyaların da ses olduğu el ile
anlaşılır ve sökülerek bilyaları değiştirilip tekrar yerine takılarak kontrol
edilir.
Özellikle kayış tarafından gelen seslerde klimanın devrede olup olmadığı
kontrol edilmeli ve ses klimayı kapattığımızda kesiliyor veya açınca geliyor
ise klima kompresöründen şüphelenilmelidir.
Klima gazının fazla basılması kaynaklı klima kompresörü kasabilir ve
kayış gergilerinde fazladan yük oluşturabilir. O yüzden ilk önce klima gazı
çekilir ve normal oranda tekrar sisteme gaz basılarak kontrol sağlanır.
Manyetik kavramalı klima kasnaklarında kavrama tarafı gerekiyorsa
değiştirilir ve tekrar sesin giderilip
giderilmediği kontrol edilir.
Otomatik gergi olmayan v kayışı sistemlerinde fazla veya az verilen
kayış gerginliği de ses yaptırabilir. Bu konuda da dikkatli olmanın faydası
vardır. Özellikle gevşek bir v kayışlı bariz bir şekilde duyulan kayış kaçırma
sesi yapar.
Ayrıca v kayışının arasına yabancı cisimlerin girmesi sonucunda v
kayışının kendisi de ses yapabilir. V kayışı söküldüğünde çatlaklıklar ve
kanallarındaki yabancı maddelerin durumu göz önüne alınarak v kayışı
değiştirilir ve motor sesi tekrar kontrol edilir.
V kayışı veya kayışlarını söktüğümüzde yine ses devam ediyor ise triger
sistemini kontrol etmekte fayda vardır. Triger sistemi; triger kayışı, gergi
veya gergilerinden ibarettir.
Triger kayışı el yardımıyla gerginliği kontrol edilir. Otomatik gergi
sistemde mevcut değil ise ve gerdirici manuel tip ise kayışın fazla veya az
gerdirilmesinden kaynaklı ses yapabilir. Ayrıca kasnak ve gergilerde ki ses
kontrol edilmelidir.
Triger kayışı ve v kayışları belli periyodlar da değiştirilen
kayışlardır. Bu yüzden zamanı gelen kayışların muhakkak değişmesi arıza tespiti
için önem arz eder.
Triger zincirine gelecek olursak, triger zincirinde herhangi bir uzama
veya gergilerinde ki problem dolayısıyla motordan bir zincir sesi duyulur. Özellikle
bu zincirlerin gerdirilmesi yağ basıncına bağlı olarak hidrolik gerdiriciler
ile sağlanır.
Yağ basıncındaki herhangi bir düşme veya hidrolik gerdiricilerdeki
bozukluk zincir tarafında ses oluşmasına neden olur. Özellikle zincir tarafından
ses geldiğinde yağ basıncının kontrolü kesinlikle yapılmalıdır. Yağ basıncı
düşük ise sebebi araştırılmalı ve problem ortadan kalktığında tekrar ses
dinlenmelidir. İteceklerdeki bozukluk zincire ve gaydlara zarar verir. Zincir
seti değişerek problem giderilir.
Üst taraftan gelen ses durumlarında öncelikle motora herhangi bir revizyon
işlemi yapılmış mı, motor yağında eksiklik var mı yada yağ bakımı zamanında mı
yapılmış gibi bilgilere ihtiyaç vardır.
Yağ bakım zamanı geçmiş araçlarda motor yağı özelliğini yitirmişl olmasından
kaynaklı hidrolik iticilerden ses gelme ihtimali vardır. Ayrıca silindir kapağı
fazla taşlanmış ise vurma sesi gelme olasılığı yüksektir.
Supap ayarı olan modellerde supap ayarları doğru yapılmamış ise
supaplardan takırtı sesi gelebilir. Supaplarda supap iticilerinde kırıklık
bozukluk gibi durumlarda da bariz bir şekilde motor üzerinde ses gelir. Sentesi
düzgün olmayan bir motorda da aynı vurma sesi yanında motor da rölantide sanki
tekliyormuş gibi çalışabilir.
Külbütör kapağı sökülerek herhangi bir kırık veya aşınmış bir malzeme
var mı bakılmalıdır. Ayrıca supap ayarı olan modellerde supap ayarı tekrar
yapılarak ses dinlenmelidir.
Supap iticilerinden şüpheleniliyor ise tek tek sökülerek boşluk kontrolü
yapılır ve boşluk olanlar değiştirilir.
Triger zinciri veya kayışı söküldükten sonra pistonlar silindir
içerisinde orta seviyeye alınır ve kam mili el yardımıyla döndürülür. Supap ve
supap yayları kontrol edilir ayrıca supapların sıkı çalışıp çalışmadığına bakılır.
Böylece supaplarda herhangi bir eğiklik söz konuşumu kontrol edilir. Ayrıca kam
basma yüzeylerinde aşınma var mı bakılır.
Gerekli malzemeler değiştirilerek problem ortadan kaldırılır.
Motorun sağ tarafına geldiğimizde şanzıman ile tam birleştiği yerde
oluşabilecek sesleri incelemeye çalışalım. Bu bölgede motor malzemesi olarak volan,
şanzıman tarafında da baskı, balata ve bilya bulur. Bir sürtme sesi söz konusu
ise aracın debriyajına basılarak sesin geçip geçmediği kontrol edilir. Debriyaj
bilyası bozukluklarında genellikle bu ses kesilir. Kesilen ses doğrultusunda
şanzıman sökülerek debriyaj bilyası değiştirilir.
Bazı volan modellerinin göbek tarafında bilya bulunur. Bu bilyanın
bozulması sonucu bilya sesi duyulur. Bu bilya şanzıman söküldükten sonra el
yordamı ile kontrol edilerek tespit edilir. Varsa bir problem değiştirilir.
Çift kavramalı debriyaj tiplerinde volan hareketlidir. Herhangi bir
volan arızası da ses yaptırabilir.
Normal volan modellerinde volan cıvatalarındaki herhangi bir boşluktan
kaynaklı ses oluşabilir.
Ek bir bilgi olarak marş basıldığında herhangibir kaçırma sesi geliyor
ise marş dişlisi haricinde volanda ki dişliyide kontrol etmekte fayda vardır.
Motorun sağ tarafındaki seslerde ki kilit nokta sesin şanzıman tarafında
mı yoksa motor tarafında mı olduğunun tam teşhisi konusunda mutabık olduktan
sonra sökülmesidir.
En son olarak motor alt tarafında ki sesleri inceleyelim. Motorun alt
tarafında yağ karteri içerinde yağ süzgeci, krank ve krank yatakları bulunur. Motorun
orta tarafına geldiğimizde biyel kolu, piston ve segmanlar mevcuttur. Alt tarafından
bir hışırtı sesi geliyor ise karter sökülür ve yağ süzgeci kontrol edilir.
Böyle bir durumda süzgeç temizlenir. Ancak süzgecin bu şekilde tıkanması
kesinlikle araştırılacak bir durumdur.
Krank milinin sağa ve sola hareket etmesini sınırlayan bir gezi ayı
mevcuttur. Bu gezi ayında ki herhangi bir boşluk veya bozukluk krank milinin
yatay eksenel olarak sağa veya sola doğru bir miktar kontrolsüz bir şekilde
hareket etmesine yol açacaktır.
Buda pistonların düşey eksenini bozacağından anormal bir çalışma sesine
sebep olacaktır. Bu gezi ayının en kolay kontrol yöntemi krank kasnağını bir
levye yardımı ile ileri geri hareket ettirerek kontrol etmektir.
Aracın hararet görmesinden dolayı veya yağsız kalıp aşınmasından dolayı
motor yağında da çapaklar görülebilir. Eğer sesin motor iç tarafından olduğuna
kannat getiriliyorsa motor sökülür ve revizyon işlemi yapılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder