Ateşleme sistemi içten yanmalı benzinli motorlarda yakıt hava karışımını sıkıştırma zamanının sonunda bir kıvılcım vasıtasıyla ateşlenmesini ve sonucunda bir güç üretilmesini sağlayan sistemdir.
Ateşleme sistemi hangi silindir sıkıştırma zamanının sonuna geldiğinde ve ateşleme zamanının başlangıcında 20/30 bin voltluk bir elektrik akımı gönderir.
Kontak açıldığında 12 voltluk akü voltajı ateşleme bobininin yani indiksiyon bobininin birinci devresinden geçer ve ateşleme bobinin ikinci devresi de yaklaşık 20/30 bin voltluk bir voltaj oluşur. Bu voltaj distribütörün yani dağıtıcının orta bölmesinden içeri girer. Distiribütör hareketini kam milinden alır ve distribütör hangi silindir ateşleme zamanı geldiğinde ateşleme bobininden gelen yüksek voltajı buji kablosu vasıtasıyla bujilere iletir ve ateşleme gerçekleşir.
Ancak yukarıda anlatılan sistem eski bir sistemdir ve eksikleri çok fazladır. Ateşleme sistemi normal çalışsa da motorun her koşulda veimli bir şekilde yanmasını maalesef ki sağlayamaz ve yakıt verimliliğinin düşmesine sebebiyet verir. Ayrıca yanmamış gazlarında doğaya salınımı çevre kirliğinin artmasına sebep olacaktır.
Ateşleme sisteminin tam ve verimli bir şekilde çalışabilmesi için motorun belli noktalarından sinyaller alıp bu sinyalleri bir motor kontrol ünitesinde işledikten sonra tekrar ateşleme sistemini kontrol edecek bir yapı oluşturmak gereklidir.
Kontak açıldığında bobinlerin artı tarafına elektrik gelmeye başlar. Şaselemesini motor kontrol ünitesi sağlar. Krank ve kam mili pozisyon sensörlerinden aldığı bilgilere göre motor kontrol ünitesi bobinlere şase sağlayarak bujilerde ateşleme yapılmasına olanak tanır.
Yeni ve gelişmiş sistemlerde buji kabloları artık kullanılmıyor ve yerine her buji için birer bobin kullanılıyor.
Genellikle motor kontrol rölesinden gelen akım bir veya birkaç sigorta ve tesisat üzerinden bobinlere gelir. Yine bobinlere şase bağlantısı vardır. Ancak elektronik kontrol ünitesinden ateşleme bobinine sinyal gelir ve ateşleme sağlanır. Motorun çalışma koşullarına göre motor kontrol ünitesi ateşleme avansını diğer sensörlerden aldığı bilgilere göre ayarlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder