İçten yanmalı motorum ile
yakıttan aldığımız enerjiyi dairesel bir harekete çevirdik. Sıra bu hareketi
tekerleklere iletmeye ve aracımızı hareket ettirmeye geldi.
Krank milinden çıkan
dairesel hareket vites değiştirdiğimiz şanzımana gelir.
Ancak şanzıman ve motor
arasında vites değiştirirken güç iletimini kesmemiz gerekmektedir. Böylece hem
şanzıman içerisindeki dişlilere zarar vermemiş olunur hem de kolay bir şekilde
vites değiştirilebilir. Bu iletimi sağlayan parça grubuna kavrama seti denir.
Kavrama seti standart olarak baskı, balata ve bilye dan oluşur.
Debriyaj pedalına
bastığımızda debriyaj baskı balata ayrılacak ve motor ile şanzıman dişlileri arasındaki bağlantı kesilecektir.
Vites değiştirdikten sonra debriyaj pedalından ayağımızı çekerek motordan
aldığımız hareket yine şanzıman üzerinden tekerleklere iletilir.
Önden çekişli bir araçta
şanzımandan çıkan hareket diferansiyel ve akslar vasıtası ile tekerleklere
iletilir. Dört çeker bir araçta ise bir kardan mili sayesinde arka akslara
iletim sağlanır.
Aracımızı hareket ettirdik
peki nasıl durduracağız? Aracımızı yavaşlatan ve durduran sisteme fren sistemi
denir. Fren pedalına bastığımızda tekerleklerimizde bulunan fren balataları
fren disklerini sıkar ve bu şekilde hem aracı yavaşlatma hem de durdurma imkânı
sağlar.
Fren pedalından fren
balatalarına kadar uzanan hatta fren hidroliği bulunur. Fren pedalına
bastığımızda fren servosu hareket eder ve ona bağlı olan merkez silindiri
hidrolik sayesinde fren balatalarını kapatır veya açar. Böylece aracımıza fren
yapmış oluruz. Artık araçlarda ABS fren sistemi bulunur. Bu sistem bütün
tekerleklere ayrı ayrı fren hidroliği iletir. Tekerleklerde bulunan hız
sensörleri sayesinde kilitleme yapan tekerlekteki veri diğer tekerleklerden
gelen veriler ile birlikte ABS kontrol ünitesine iletilir.
ABS kontrol ünitesi de bu
verileri kıyaslayarak kilitleme yapan tekerleğin fren basıncını ayarlayarak
kitlenmeden kurtarır. Böylece frene basıldığında araç sağa veya sola kayma
yapmaz ve kontrolsüz fren yapma ortadan kaldırılır.
Aracın park konumunda sabit
kalması gerekmektedir. Yani araçta indiğimizde kendi kendine hareket
etmemelidir. Şoför koltuğunun yan tarafında bir el fren kolu bulunur. Yani
nesil araçlarda bu el fren kolu yerine buton vardır.
El fren kolu olan modellerde
el ren koluna bağlı olan el fren telleri sayesinde arka fren balataları (veya
el fren balatalarını) hareket ettirilebilir. El fren kolunu çektiğimizde
balatalar diskleri veya kampanayı sıkar ve el freni indirilene kadar araç sabit
kalır.el fren butonu olan modellerde arka fren balataları bir elektrik motor
mekanizmasına bağlıdır. El fren butonundan aldığı elektrik sinyalleri vasıtası
ile motorlar harekete geçer ve balataları disklere basarak sıkıştırır. İki
sisteminde görevi aynıdır.
Butonlu olan el fren
sisteminin çalışması ge geliştirilmesi daha kolaydır.
Fren sistemi ie birlikte
çalışan ESP sistemi araçlarda mevcuttur. Her türlü yol şartlarındaki kritik
durumlarda aracın sürüş kararlılığının korunması için sürücüye yardımcı olan
aktif bir güvenlik sistemidir. Bu sistem sürücünün istediği direksiyon
hareketine cevap vermesini sağlayacak şekilde belli tekerleklere bağımsız
olarak fren kuvveti uygular.
En önemli güvenlik
sistemlerinin başında gelen ABS ve ESP
sistemlerinin yanında artık araçlarda kaza önleyici sistemlerde bulunmaktadır.
Aracın şeritten çıkmasını
önleyici şerit takip sistemi, öndeki aracın ani fren yapmasını algılayan ve
kendi kendine fren yapan çarpışma önleyici sistem, sollama yapmadan önce arka
ölü noktaları kontrol eden radar sistemi de artık araçlarda mevcuttur.
Birde araçlarda AİRBAG
sistemi mevcuttur. Airbag sistemi çarpışma esnasında aracın ön ve yanlarında
bulunan sensörler vasıtası ile Airbag beynine sinyaller ulaştırır. Airbag
beyninde bu sinyaller doğrultusunda kazanın oluşuna göre hangi tarafın hava
yastığının açılmasına karar verir.
Ayrıca emniyet kemerlerini
gererek hava yastığının açılmasından dolayı yolcunun zarar görmesini ve
savrulmasını önler.
Aracın ön şase tarafından
tutunda yan kapı direkleri ve torpido tarafı yani şöför ve yolcuların seyahat
ettiği kabin herhangi bir kaza esnasında yaralanmaları minimuma indirmek için
çelik alaşımlı malzemelerden yapılmıştır.
N-CAP testleri özellikle
dünyada araç üreticileri tarafından kullanılır ve aracın güvenlik seviyeleri bu
test sayesinde belirlenir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder