Basit bir soğutma sistemi, fan doğrudan su pompası bağlıdır ve bir v kayışı ile motordan hareketini alır. Yani motor döndüğünde hem fan hemde devridaim döner. Ne zamanki su sıcaklığı termostatın açılma sıcaklığına geldi işte o zaman ısınan soğutucu sıvı radyatöre ulaşır ve radyatörde soğuyarak tekrar motorun içerisine döner. Motor sıcaklığı azalınca termostat kapanır ve motor içerisindeki soğutucu sıvı radyatöre ulaşamaz.
Tabi bu sistem çok basit ve birçok dez avantajı olan bir sistemdir. Mesela fan devamlı çalışır ancak bu aslında istenmeyen bir durumdur. Yeni sistemlerde fan bir doğru akım motoruna bağlıdır ve motor kontrol ünitesi tarafından çalıştırılır. Ayrıca motor sıcaklığını devamlı ölçen bir motor su sıcaklık sensörü bulunur.
Kontak açıldığında su sıcaklık sensörü motor su sıcaklığının bilgisini motor kontrol ünitesine vermeye başlar. Motor kontrol ünitesi düşük ve yüksek hız rölelerini kontrol eder. Motor su sıcaklığı yükseldiğinde ilk önce termostat açılır ve ısınan soğutma suyu motor bloğundan devridaim pompası vasıtası ile radyatör içerisinde dolaşarak soğumaya başlar. Yeteri kadar soğur ise termostat kapanır. Ancak yeteri kadar soğutma suyu soğuyamaz ise motor kontrol ünitesi düşük hız rölesini harekete geçirerek fanın düşük devirde dönmesini sağlar. Yine yeterince soğuyamaz ise yüksek hız devresi devreye girer ve fan daha hızlı döner.
Soğutma sisteminin dizel ve benzinli motorlarda EGR sistemini soğutmak ve yağ soğutucusu vasıtasıyla ısınan motor yağını soğutmak içinde kullanılır.
Ayrıca araç içini ısıtmak içinde soğutma sistemi kullanılır. Kalorifer sistemi dediğimiz sistemde torpido içerisinde bir radyatör mevcuttur ve bu radyatörün giriş çıkış boruları soğutma sistemine bağlıdır. Motor ısınınca araç içerisine kalorifer sistemi vasıtası sıcaklık gelecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder