PM
SENSÖRÜ : Particul mater (parçacık maddesi) yani kısaca pm
sensörü, DPF in izlenmesi için kullanılır. DPF i arıza bakımından kontrol eder.
DPF
BASINÇ SENSÖRÜ: Diferansiyel basınç sensörü dpf in alt ve üst
tarafındaki basınçları ölçer.
Motor kontrol ünitesi (ECU),
partikül filtresinin doluluk miktarını, egzoz gazı basınç farkı sensöründen
gelen sinyaller sayesinde ve egzoz gazının debisinin hesaplanmasıyla algılar.
Egzoz gazı basınç farkı sensörü, egzoz basıncını iki ayrı noktadan ölçer;
partikül filtresinin girişindeki basınç, ve filtrenin çıkışındaki basınç.
Basınç farkı yoksa, partikül filtresi dolmamış, basınç farkı fazlaysa filtre
dolmuş demektir.
Partikül filtresinin doluluk
oranının hesaplanmasında, motora giren havanın kütlesi, egzoz gazının sıcaklığı
ve egzoz gazının debisi ECU tarafından hesaplanır, basınç farkı da hesaba
katılarak bir yorumlama yapılır.
YAĞ
BASINÇ SENSÖRÜ : Yağ müşürü ya da yağ basınç anahtarı ismi de
verilen, yağ basınç sensörünün görevi motor yağ basıncını ölçerek EKÜ ye
bildirir. Yağ filtresi yakınlarına ana yağ kanalı üzerine yerleştirilmiştir.
YAĞ
SEVİYE SENSÖRÜ : Motor yağı seviye sensörü motor yağı
seviyesinin hesaplanması için gereken sinyalleri ECU’ye iletir.
YAKIT
FİLTRESİ SU SENSÖRÜ : Yakıt filtresi su sensörü yakıt filtresinin
altına monte edilmiştir ve yakıt içerisindeki suyu algılar.
İçten yanmalı motorumuzun
üzerindeki sensörleri ve görevlerini anlattık. Şimdi bu sensörlerden gelen
sinyaller motor kontrol ünitesinde işlendikten sonra sıra aktüvatörlerin
çalışmasına geldi.
Daha önce motor üzerindeki
sistemleri açıklarken bu aktüvatörlere değinilmişti fakat tekrar açıklamakta
fayda var.
ELEKTRONİK
GAZ KELEBEĞİ : Motor kontrol ünitesinden aldığı bilgiler
doğrultusunda motora alınacak hava miktarını ayarlar.
Gaz pedalına nekadar
basıldığını algılayan motor kontrol ünitesi diğer sensörlerden aldığı bilgiler
doğrultusunda elektronik gaz kelebeği motoruna hareket verir. Yani klapeyi açıp
kapatır.
ENJEKTÖRLER
:
Silindir içerisine yakıt püskürten parçaya enjektör denir. Enjektörden eskiden mekanik
olarak çalışırdı. Şimdiki enjektörler tamamen motor kontrol ünitesinden aldığı
bilgiye göre çalışır.
ATEŞLEME
BOBİNLERİ : Ateşleme bobinleri, en son teknoloji
kullanılarak üretilen direkt ateşlemeli benzinli motorlarda, her bir silindir
için ayrı ayrı buji kafalarına takılmış olan ve 30 bin voltluk gerilim üreterek
bujilerde kıvılcım oluşmasını sağlayan elektronik parçalardır. Bağımsız
(direkt) ateşleme sistemine sahip motorlarda her bujinin tepesinde kendi
ateşleme bobini vardır.
EGR
SİSTEMİ : Azot oksit (NOx) oluşumunu azaltmak amacıyla, bir miktar
egzoz gazı tekrar emme manifolduna gönderilir, bunu yapan sisteme EGR sistemi
denir.
YAKIT
BASINÇ REGÜLATÖRÜ : Common rail yakıt yüksek basınç regülatörü,
ECU kumandasında çalışan bir elektrovalftir. Regülatör, enerji verildiğinde
kapalı konumda kalıp, basıncın yüksek kalmasını sağlamaktadır, bu sebeple
enerji verilmediğinde rail hattında yeterli yakıt basıncı oluşamaz. Motorun çalışması için railde yaklaşık minimum 300 bar yakıt basıncı
olmalıdır. Rail hattında yeterli yakıt basıncı oluşmadığında, ECU bunu basınç
sensörüyle algılar ve motorun çalışmasına izin vermez
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder