Bu Blogda Ara

17 Şubat 2020 Pazartesi

DİZEL MOTORLARDA KIZDIRMA VE YAKIT ISITMA SİSTEMLERİ

Dizel motorlar , benzinli motorlar gibi hava yakıt karışımını bir buji vasıtasıyla ateşleme yapmak yerine silindir içerisine giren havayı sıkıştırarak havanın sıcaklığının artması sonucunda üzerine yakıt püskürtülmesini sonucu güç üretebiliyordu. Normal hava koşullarında veya sıcak bir motorda yakıt rahat bir şekilde ilk marşta yanacaktır. Ancak soğuk havalarda silindir içerisine giren havanın sıcaklığı düşük olduğundan yakıtın yanmasına elverişli bir ortam oluşmayacaktır.

Dizel motorlar için silindir içerisine giren havanın ısıtılması yolu ile sıcaklığını arttırırsak giren yakıtın yanmasını da kolaylaştırmış olacağız. Bu sisteme kızdırma sistemi denmektedir.


Yukarıdaki şekildeki sistem basit bir kızdırma sistemidir. Kontak marş konumunda olduğunda yani marşa basıldığında kızdırma rölesi harekete geçer ve aküden gelen elektrik röle üzerinden kızdırma bujilerine gelir. Yani marşa basıldığında motor dönerken kızdırma başlar. Bu çok verimli bir sistem değildir.


Diğer bir sistemde motor kontrol ünitesi dahil edilmiştir. Yaklaşık olarak 30 ila 60 sn marş yapmadan önce kızdırmalar çalışır. Gösterge lambasında kızdırma bujilerinin lambası yanar ve söndüğünde marşa basılır. 


Motor kontrol ünitesi motor suyu sıcaklık sensörün den aldığı veriye göre kızdırma sistemini kontrol eder. Eğer motor suyu sıcak ise motor da haliyle sıcaktır diyebiliriz ve sıcak bir motora soğuk motor şartlarındaki gibi bir kızdırma durumu yapmanın gerekliliği yoktur. 


Son kızdırma sistemlerinde bir kızdırma kontrol ünitesi bulunur. Motor kontrol ünitesi ile veri alış verişi yaparak çalışır. Motor kontrol ünitesi yakıt ve sıcaklık vb. sensörlerden aldığı verileri işleyerek kızdırma kontrol ünitesine gönderir. Tam verimli bir yanma oluşabilmesi için kızrdırma bujilerini bu ünite kontrol eder. Artık kızdırma bujileri yalnızca araç ilk çalıştırmada değil motor hareket çalışırken de gerekiyorsa devreye girer. Ayrıca motor kontrol ünitesi arıza teşhisinde hangi kızdırma bujisinin arızalı olduğunu motor test cihazına bilgi olarak gönderir. Böylece arızacılıkda biraz daha kolay olur. 

Birde yakıt sıcaklık ve ısıtma sistemleri mevcuttur. 

Mazot çok düşük sıcaklıklarda bulunduğunda, parafin kristalize olarak yakıttan ayrılır ve yakıt filtresinin tıkanmasına sebep olur, bunu önlemek için yakıt ısıtılır. Ayrıca üretimde mazotun içine katkı maddesi de konularak kristallenme azaltılır. 



Yakıt ısıtıcısı yakıt filtresi termiğine bağlı bir röle tarafından kontrol edilir. Yakıt soğuk ise termik devreye girer ve yakıt ısıtıcısı mazotu ısıtır. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder