Bu Blogda Ara

17 Şubat 2020 Pazartesi

DİZEL MOTORLARDA YAKIT SİSTEMİ

Dizel motorlar benzinlilere göre ateşleme ile değil yakıtı sıkıştırarak oluşan patlama sonucunda güç üretilmesini sağlayan bir yapıya sahiptir. Bu nedenle yakıt sisteminin de bu prensipte dizayn edilmesi gerekmektedir. Basit bir dizel yakıt sistemini şekil üzerinde açıklamaya çalışalım.


Yakıt deposundan gelen yakıt bir yakıt filtresi vasıtası ile süzülerek yüksek basınç pompasına ulaşır. Burada yakıt basıncı yükseltilerek enjektörlerden yanma odasına püskürtülür.

Bu sistem çok basit ve aslında verimsiz bir sistemdir. Teknoloji geliştikçe yine benzinli motorlardaki gibi yakıt sistemi mekanik olarak değil de bir motor kontrol ünitesi vasıtası ile kontrol edilmesi gerektiği düşüncesine varıldı.


Motor kontrol ünitesine sahip bir dizel yakıt sisteminde, yüksek basınç pompası üzerinde yakıt basınç müşürü ve rail hattında ise basınç sensörü bulunur. Rail hattındaki sensörden bilgi alan motor kontrol ünitesi yüksek basınç pompasının basıncını yaıt basınç müşürüne bilgi vererek ayarlar. Sistem ilk montaj edildiğinde veya yakıt sisteminden herhangi bir malzeme sökülüp takıldığında yakıt filtresi üzerindeki el ile basılan yakıt pompasından sistem havası alınır.


Daha gelişiş bir sistemde ise yakıt hattına bir yakıt pompası ve yakıt sıcaklık müşürü ilave edilmiştir. Yakıt pompası elektriğini sigorta bloğunun içerisindeki pompa rölesinden alır. Pompa röleside yine motor kontrol rölesi ile kontrol edilir. Yakıt sıcaklığına göre sensör motor kontrol ünitesine bilgi verir ve yakıt basıncını ve avansı ona göre ayarlar. Böylece sistem daha vermli çalışır. Ayrıca sistem havası alınırken yakıt pompası çalıştırılarak işlem tamamlanabilir. 



Yeni model araçların hepsinde OBD soketleri bulunur ki bu soketler arıza teşhis cihazlarının bağlanması içindir. Ayrıca akıllı sigorta bloğu bu arıza teşhis cihazları ile kontrol edilebilir veyönetimi sağlanabilir. Genellikle yakıt havası alınırken obd portuna bağlı tespit ve teşhis cihazı içerisindeki programdan yakıt havası alma modu çalıştırılarak yakıt pompasına sistem üzerinden elektrik verilir ve böylece çalışması sağlanır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder